Klachtenregeling
Ben je ontevreden over het CJG of onze werkwijze, laat het weten. Je klacht kan gaan over bijvoorbeeld de gang van zaken tijdens de indicatie, te lange procedures, inbreuk op de privacy, de manier waarop de medewerkers van het CJG je behandelen of de inhoud van zorg en hulp.
Als je ergens niet tevreden over bent, kun je ons dat laten weten via de volgende stappen:
Stap 1. In gesprek met het CJG
Veel klachten kunnen worden opgelost in een gesprek. Bespreek de klacht daarom eerst met je contactpersoon van het CJG. Als dat te moeilijk is of als dit niet tot een gewenst resultaat heeft geleid, kun je ook naar de leidinggevende gaan met de klacht en een klachtgesprek met de leidinggevende en klachtenfunctionaris aanvragen. Als het nodig is, dan is er tevens nog de mogelijkheid in gesprek te gaan met de directeur-bestuurder.
We raden aan de klacht voor het klachtgesprek op te schrijven. Probeer zo precies mogelijk op te schrijven wat er is gebeurd. Stuur de stukken die erbij horen, bijvoorbeeld een brief of gespreksverslag, mee naar degene tegen wie je de klacht richt.
Stap 2. Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland
Kom je in het gesprek niet tot een oplossing? Of ben je niet tevreden met de oplossing? Dan kun je een klacht indienen bij de Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland. Deze klachtencommissie is onpartijdig en behandelt en beoordeelt je klacht.
Je kunt je klacht schriftelijk indienen via de website van de Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland: www.klachtencommissiejeugdmn.nl Met vragen kun je bij het secretariaat terecht.
Klachtencommissie Jeugd Midden-Nederland
Postbus 415
1200 AK Hilversum
Telefoon: 06 15474487
Hulp nodig bij het indienen van de klacht?
Als jongeren, ouders, kinderen en verzorgers vinden dat hun behandeling of bejegening beter kan en als zij een vraag hebben over hun rechtspositie in de jeugdzorg, dan kunnen zij terecht bij Het Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ) Een vertrouwenspersoon van het AKJ kan helpen bij het formuleren en indienen van een klacht.